فراجا گردشگری

سفال لالجین سمی نیست

سفال لالجین سمی نیست فراجا: بیشتر از پنج سال است درباره وجود سرب با درصد بالا در سفال های لالجین اخطار داده شده، اما اینك شهردار و مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر جهانی لالجین منكر این مورد شده اند و میزان سرب موجود در سفال های مصرفی را استاندارد و غیرسمی می دانند.



به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، لالجین نزدیك دو سال است به فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی اضافه شده و مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن مدعی است این واقعه همه شایعات مربوط به سفال لالجین را از چهره این شهر پاك كرده است؛ از سمی بودن آن بخاطر استفاده زیاد سرب گرفته تا سفال های بی كیفیتی كه ایران را در بازار جهانی بدنام كرده است.

محمدرضا قادری وجود سرب را در ظروف مصرفی لالجین تكذیب نمود و به خبرنگارانی كه در جریان رویداد همدان ۲۰۱۸ سری هم به لالجین زدند، اظهار داشت: در گذشته از سرب در ظروف مصرفی استفاده می كردند، ولی اكنون دو سه سال است كه در جریان جهانی شدن این شهر، دیگر كمتر از سرب استفاده می گردد. مصرف سرب در لعاب به خاطر جلا دادن به رنگ سفال است كه درصد آن استاندارد بوده و مضر نمی باشد.

البته او اشاره نمود كه در تولید ظروف تزیینی به خاطر زیبایی رنگ از سرب، بیشتر استفاده می گردد.

امین محبی ـ شهردار لالجین ـ هم اظهار داشت: از نظر علمی قابل اثبات است كه درصد سرب مصرفی در سفال های لالجین مضر نمی باشد. حدودا یكی دو هفته پیش با اساتید كه صحبت می كردم، این مورد را تایید كردند.
یك كارگاه سفالگری در لالجین

1397/06/10
16:15:00
5.0 / 5
4861
تگهای خبر: شهر , صنایع دستی , كیفیت , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912