فراجا گردشگری
رئیس سازمان میراث فرهنگی:

صادرات صنایع دستی از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

صادرات صنایع دستی از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفت فراجا: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور اظهار داشت: حجم صادرات صنایع دستی با همه محدودیت ها در سال قبل از مرز 600 میلیون دلار فراتر رفت.


به گزارش فراجا به نقل از مهر، علی اكبر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور عصر دوشنبه بعد از بازدید از سرای تاریخی سعدالسلطنه در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد. مونسان درباب اهمیت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری اظهارداشت: یكی از كاركردهای مهم بخش گردشگری علاوه بر حوزه اجتماعی و فرهنگی كاركرد اقتصادی آن در بخش ایجاد شغل است كه در این حوزه سرعت اشتغال آن ۲.۵ برابر حوزه صنعت و كشاورزی است كه با كمترین سرمایه محقق می شود.
وی بیان كرد: سازمان میراث فرهنگی در سال قبل موفق شد ۲۰۳ هزار شغل در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد كند كه این مساله بیان كننده این است كه گردشگری می تواند زمینه ایجاد شغل پایدار و كسب و كار كوچك را محقق كند. معاون رئیس جمهور درباب اجرای پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری اشاره كرد: بیشتر از ۲ هزار پروژه بزرگ و كوچك با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در كشور در حال اجراست و در این میان ۳۷۴ هتل در حال ساخت است كه حدود و ۸۰ هتل آن ۴ و ۵ ستاره هستند كه نشان داده است در شرایط اقتصادی كنونی این بخش بسیار پر رونق و متكی بر ظرفیت های تاریخی وفرهنگی و طبیعی است.بخش گردشگری بشدت اقتصادی استوی افزود: این حجم سرمایه گذاری نشان داده است بخش گردشگری بشدت اقتصادی می باشد و آینده درخشانی دارد پس هر روز با اقدامات و متقاضیان جدیدی روبرو می باشیم.
مونسان یادآورشد: سازمان میراث فرهنگی از محل صندوق توسعه ملی با وام های ارزان قیمت تلاش می كند از سرمایه گذاران پشتیبانی شود و می توان گفت عمده این پشتیبانی ها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته و تنها ۳۰ درصد را آورده متقاضی است و رونتد روبه رشد در سرمایه گذاری و رونق گردشگری را شاهدیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور اظهار داشت: گردشگری داخلی بسیار رونق گرفته و با كوچكترین تعطیلی كه رخ می دهد شاهد سفر هستیم و در گردشگری خارجی شاهد روند فوق رشد هستیم و در شرایطی كه نرخ رشد گردشگری در جهان ۵ تا شش درصد است در صورتیكه در سال قبل ما ۵۲ درصد رشد ورودی توریست به كشور داشتیم و بیشتر از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر وارد كشور شدند. مونسان در مورد فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هم اظهارداشت: این پژوهشگاه پشتیبان بخش علمی و كاربردی سازمان است و در حوزه پژوهش های علمی و كابردی فعالیت می كند تا كارها سریعتر به نتیجه برسد. وی ادامه داد: سامانه ثبت اشیای تاریخی هم با نام «جام در حال اجراست و تعداد مناسبی ثبت شده و در دو سال آینده همه اشیای تاریخی دراین سامانه ثبت می شود و چون فقط ثبت به صورت اسمی نیست بلكه در كنار آن یك دفعه دیگر فعالیت كارشناسی صورت می گیرد تا همه اشیای تاریخی اصالتشان بررسی و سپس در سامانه ثبت گردد.
صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی كشورمعاون رئیس جمهور درباب صنایع فراموش شده اظهار داشت: خوشحالیم اعلام نماییم كه دیگر صنایع فراموش شده نداریم و همه را احیا كرده ایم و از سال ۹۶ هم یك طرح تجاری سازی صنایع دستی را پیاده كرده ایم كه از حالت آنتیك و تزیینی بیرون رود و حجم بیشتری در بین مردم پیدا كند و كاربردی شود و بتوانیم صنایع دستی را وارد خانه های مردم نماییم. وی افزود: ضمن كمك به حفظ اصالت صنایع دستی روی برندسازی هم كار شده و طراحی مبتنی بر مشتری مداری و بسته بندی و بازاریابی و ماركتینگ را هم جدی گرفته ایم. مونسان اظهار داشت: در سال قبل ۲۸۱ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از گمركات صورت گرفت كه برخی به صورت چمدانی بود كه حدود ۳۰۰ میلیون دلار را شامل می شد و در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در سال قبل صورت گرفته است.
سرای تاریخی سعدالسلطنه ثبت جهانی می شودمونسان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباب تعدا آثار ثیت شده جهانی از كشورمان اشاره كرد: تابحال ۲۳ اثر تاریخی كشورمان ثبت جهانی شده و هفته قبل در باكو كمیته میراث فرهنگی یونسكو جلسه ای تشكیل دادند و بیست و چهارمین اثر را توانستیم ثبت نماییم. وی بیان كرد: جنگل های هیركانی كه ۵ استان گیلان و مازندران، سمنان، گلستان و خراسان شمالی را در بر می گیرد و حدود ۳۰۰ هزار هكتار عرصه جنگلها بود و ۱۲ سال این پرونده طول كشیده بود با همكاری وزارت خارجه بعنوان بیست و چهارمین اثر در لیست جهانی ثبت گردید. معاون رئیس جمهور اظهارداشت: دومین اثر طبیعی كشور قبلاً كویر لوت را داشتیم و با ثبت هیركانی دومین اثر هم در این بخش ثبت گردید كه بسیار باارزش است. وی یادآورشد: ما و همه كشورها سالی یك سهمیه ثبت جهانی داریم و این تقاضا باید بدقت بررسی شود با این همه اثر سالی یك اثر می توانیم ثبت جهانی نماییم پس از این پس ثبت به صورت محوری خواهد بود و كاروانسراها از پرونده هایی است كه برای ثبت جهانی به یونسكو ارسال می شود كه كاروان سرای سعدالسلطنه قزوین هم نامزد ثبت جهانی است و قزوین هم مشمول ثبت اثر جهانی خواهد شد.ثبت ۳۵ هزار اثر ملی در كشوررئیس سازمان میراث فرهنگی كشور درباب مرمت آثار تاریخی هم اظهارداشت: بیشتر از یك میلیون سایت تاریخی در كشور شناخته شده و ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی داریم كه به صورت مداوم نیازمند تعمیر و مرمت هستند و با این بودجه حداقلی توانسته ایم كار رمرمت را بخوبی انجام دهیم.
مونسان بیان كرد: در سالهای اخیر برخی ارگانها همچون شهرداری ها هم وارد حفاظت و مرمت بناها شده اند همچون شهرداری قزوین كه روند كار سرعت یافته است و جای تقدیر دارد. وی اظهار داشت: نقش شهرداران و استانداران در این كار بسیار مهم می باشد و با این هم افزایی روند مرمت و تعمیر آثار تاریخی در كشور مطلوب است. مونسان افزود: سعی شده بناهایی كه قابلیت واگذاری دارند به بخش خصوصی داده شود و در كنار مرمت به كسب و كار و اشتغال هم كمك گردد.
مونسان در مورد موزه دكتر صالحی در قزوین هم اظهار داشت: دكتر صالحی یكی از مفاخر علمی كشور هستند و همواره منشا اثر خیر بوده اند و هدایای مختلفی در دوران مدیریت ایشان جمع آوری شده و به این موزه و سازمان میراث فرهنگی هدیه دادند و امروز در قسمتی از آن موزه ملت به نام ایشان به راه افتاده است و همه می توانند از آن استفاده كنند.


منبع:

1398/04/27
10:46:49
5.0 / 5
4294
تگهای خبر: اثر تاریخی , توریست , حفاظ , سازمان میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912